Skolpilot med Sparbanken Sörmland

Hösten 2024 startar Sörmlands museum en skolprogramspilot i samarbete med Sparbanken Sörmland.

Skolprogrammet, som kommer att erbjudas alla årskurs 6 i Flen, Katrineholm, Vingåker, Oxelösund och Nyköping, heter "Kläder, kropp och identitet".

Först ut under hösten 2024 att erbjudas detta program är skolor i Katrineholms och Flens kommuner.

Programmet består av en kulturhistorisk visning där eleverna får kliva in i museets magasin och ta del av och uppleva museets dräktsamlingar. I programmets andra del får eleverna tillsammans skapa framtidens mode genom återbruksdesign.

Samarbetet med Sparbanken Sörmland har möjliggjort att skolresa och skolbesök på Sörmlands museum i Nyköping är gratis för alla elever.

Pilotprojektet kommer att pågå under hösten 2024 och våren 2025. Under denna period kommer vi att ha något begränsade möjligheter att emotse behov av andra skolprogram vilket vi ber om överseende med.Ju större framförhållning skolor har vid bokning av skolprogram desto lättare har vi att bemöta önskemål.