bild på boken kokkonst

Årets svenska måltidslitteratur 2022

Sörmlands museums bok "Kokkonst. Mat och berättelser från Sörmland" prisas när Måltidsakademien utser Årets svenska måltidslitteratur 2022.

Måltidsakademien utser varje år Årets svenska måltidslitteratur. Den 17 november 2022 tillkännagav föreningen att den utsett Sörmlands museums bok till 2022 års vinnare i kategorin restaurang-, hotell-, musei-, och turistguider/kataloger.

"En underbar aptitretare som varvar matberättelser från landskapets slott och herrgårdar med korvkiosken i stan och Malma heds marketenteri. Vackra bilder av frukt och grönt kompletteras med recept och lokalfärg", skriver juryn.

Boken är en del av Sörmlands museums projekt Mathantverk. I den vävs kulturhistoriska kulinariska berättelser från länets nio kommuner samman med nyskapade recept.

Bokens berättelser är skrivna av Elin Loord, antikvarie på Sörmlands museum, med utgångspunkt i Sörmlands museums samlingar, där fotografier också är hämtade. Matilda Stannow är redaktör. Jennifer Bergkvist och Moa Sundkvist, Ateljé Grotesk, illustratörer och grafiska formgivare.

Inspirerad av bokens berättelser har Marcus Sjösten, köksmästare på Sörmlands museum, komponerat nya recept, som i boken presenteras med bilder tagna av fotografen Rikard Laving.

Kort om Måltidsakademien

Måltidsakademien, är en förening som främjar forskning kring och utveckling av måltiden ur ett helhetsperspektiv. En av Måltidsakademiens viktigaste uppgifter är att varje år samla och förmedla måltidslitteratur, inklusive avhandlingar.

Juryn för Årets svenska måltidslitteratur 2022

Christina Möller, före detta provkökschef COOP, Mikael Engblom, grafisk formgivare, Stephan Rössner, medicine professor, författare och ledamot av Gastronomiska Akademien, Malin Turunen, matjournalist och författare samt Karsten Thurfjell, kulturjournalist Sveriges Radio.

Läs mer om projektet Mathantverk här