Skottvångs gruva – en resa i tiden
Pausad under 2024-2025
Skolprogram för årskurs 3–5.
Detta program är perfekt som en spännande och lärorik skolresa!
Hur var det att arbeta vid en gruva på 1600-talet? Vilka sysslor utfördes och vilka var människorna?
Här får eleverna på ett lekfullt och aktivt sätt uppleva den spännande miljön vid Skottvångs gruva i Åkers bergslag. Utöver att prova olika arbetsuppgifter vid gruvan får eleverna möta några färgstarka figurer från tiden.
Programmet genomförs i samarbete med Östra Sörmlands gruvförening.
Tidsåtgång: 3–4 timmar (beroende på gruppens storlek, årskurs och efter överenskommelse)
Kostnad: 750 kronor för skolor i Sörmland, 1 500 kronor för övriga. Transport ingår ej.
Bokningsbart: Höst och vår
Max antal deltagare: 30 elever
Plats: Skottvångs gruva
Att tänka på
- Boka i god tid. Minst 6 veckor i förväg.
- Oömma kläder, vi arbetar ute oavsett väder.
- Ta med egen matsäck.
Kopplingar till det centrala innehållet i läroplanen-LGR 22
Samhällsorienterande ämnen, åk 1–3
- Några utmärkande drag i närområdets natur- och kulturlandskap. Spår av den senaste istiden.
- Hemortens historia och vad närområdets platser, byggnader och vardagliga före¬mål kan berätta om livet där under olika tider.
- Yrken och verksamheter i närområdet.
- Rumsliga förutsättningar i natur och miljö för befolkning och bebyggelse, till exempel mark, vatten och klimat.
- Tidslinjer och tidsbegreppen dåtid, nutid och framtid.
Teknik, åk 1–3
- Material för konstruktionsarbete. Materialens egenskaper och hur mate¬ria-len benämns och kan sammanfogas.
Historia, åk 4–6
- Kampen om den politiska makten i Norden. [...] framväxten av en stark kungamakt i Sverige.
- Det svenska Östersjöväldet. Orsaker till dess uppkomst och [...] konsekvenser för människor runt Östersjön.
Geografi, åk 4–6
- Jordens naturresurser, till exempel vatten, odlingsmark, skogar och mine-raler. Var på jorden olika naturresurser finns och hur människors an¬vänd¬ning av resurserna påverkar landskapet och människans livsmiljöer.