Barn i berättande magasin
Skolprogram riktat till årskurs f–3.
I berättande magasin gör vi tillsammans en upptäcktsresa för att finna barn på olika platser och i olika tider.
Hur hade jag haft det om jag levt där och då? Hur hade det barnet haft det om det levt tillsammans med oss här och nu?
Vi kommer att arbeta med tidsbegreppen dåtid, nutid och framtid.
Eleverna ska bjudas möjligheten att leva sig in i och förstå andra människors situation.
De kommer att utmanas till att använda sig av ett kritiskt tänkande och att självständigt formulera ståndpunkter grundade på kunskaper och etiska överväganden.
Tidsåtgång: 60 minuter
Kostnad: 350 kronor
Max antal deltagare: 15 elever
Plats: Sörmlands museum i Nyköping
Kopplingar till det centrala innehållet i läroplanen-LGR 22
Språk och kommunikation, förskoleklass
- Samtala, lyssna, ställa frågor och framföra egna tankar, åsikter och argument om olika områden som är bekanta för eleverna, till exempel etiska frågor och vardagliga händelser.
Samhällsorienterande ämnen, åk 1–3:
- Skildringar av människors levnadsvillkor förr i tiden, till exempel i barn¬litte¬ratur, sånger och filmer. Minnen berättade av människor som lever nu.
- Samtal om och reflektion över moraliska frågor och livsfrågor med be¬ty¬del¬se för eleven, till exempel kamratskap, könsroller och döden.
- Tidslinjer och tidsbegreppen dåtid, nutid och framtid.