Tures kamera – Till läraren
Denna berättelse kretsar kring torparen Ture Ärlunds fotografier från början av 1900-talet. Hur var livet på ett Sörmländskt torp under den här tiden? Och hur bra är fotografier som källa till historien? De får även lära sig mer om kamerans historia och fundera på skillnader mellan då och nu.
Årskurs
Åk 4-6
Tidsåtgång
Ca 20 min
Förkunskaper
Övningen är i artikelform och baserad på text och bildmaterial. Övningen kräver en god förmåga att inhämta kunskap via text.
Förberedelser
Övningen kräver inga särskilda förberedelser.
Genomförande
Övningen kan genomföras i helklass, enskilt eller i mindre grupp.
Koppling till skolans kursplan
Folkökning, ändrade maktförhållanden och emigration, cirka 1800–1900
- Jordbrukets omvandling och den stora folkökningen samt översiktligt om den tidiga industrialiseringen i Sverige. Olika konsekvenser av detta för barns, kvinnors och mäns levnadsvillkor.
- Vad historiska källor från tidsperioden, till exempel kyrkböcker, fotografier och domstolsprotokoll, kan berätta om det förflutna.
Eleven ställer frågor till historiska källor, beskriver vad som kan vara en historisk källa och ger [...] exempel på vad källorna kan berätta om det förflutna.
Eleven för resonemang om likheter och skillnader i människors levnadsvillkor under olika tidsperioder.
Sammanfattning av övningen
Familjen på Karlabyå
Inledningsvis får eleverna läsa en kort introduktion om familjen Ärlund på torpet Karlabyå och hur det gick till när Ture blev intresserad av fotografering.
Tures bilder
Eleverna får nu titta närmare på ett antal av Tures bilder. Bilderna visar vardagliga situationer från livet på torpet. Utifrån ett antal frågor får de fundera på hur det kan ha varit att växa upp på ett torp under denna tid och vad som skiljer familjens vardag från deras eget liv.
En kort kamerahistoria
Eleverna får läsa lite mer om kamerans historia och fundera på skillnader mellan fotografering då och nu.