Utsnitt ur uppställd gruppbild. Tre pojkar, två flickor.

Klassen – Till läraren

Hur var det att gå i skolan i Mariefred runt förra sekelskiftet? Hur långa var dagarna, vilka ämnen hade man och hur smakade skolmaten? Och varför ser alla elever på skolfotot så kaxiga ut? I denna övning får eleverna lära sig mer om folkskolan utifrån en tänkt klass i Mariefred. De får också prova på övningar från gamla läroböcker.

Årskurs

Åk 4-6

Tidsåtgång

Ca 30-40 min

Förkunskaper

Övningen är i artikelform och är till största delen baserad på text. Övningen kräver därför en god förmåga att inhämta kunskap via text. Detta gäller särskilt den del av övningen som innefattar äldre skolböcker.

Förberedelser

Övningen kräver inga särskilda förberedelser.

Genomförande

Övningen passar bäst som enskilt arbete eller i mindre grupp.

Koppling till skolans kursplan

Folkökning, ändrade maktförhållanden och emigration, cirka 1800–1900

  • Jordbrukets omvandling och den stora folkökningen samt översiktligt om den tidiga industrialiseringen i Sverige. Olika konsekvenser av detta för barns, kvinnors och mäns levnadsvillkor.
  • Vad historiska källor från tidsperioden, till exempel kyrkböcker, fotografier och domstolsprotokoll, kan berätta om det förflutna.

Eleven ställer frågor till historiska källor, beskriver vad som kan vara en historisk källa och ger [...] exempel på vad källorna kan berätta om det förflutna.

Eleven för resonemang om likheter och skillnader i människors levnadsvillkor under olika tidsperioder.

Sammanfattning av övningen

Klassfotot

Inledningsvis möter eleverna en klass på Mariefreds första folkskola i form av ett klassfoto från förra sekelskiftet.

Mariefreds första folkskola

I detta avsnitt får eleverna lära sig mer om folkskolans tillkomst och hur skolan fungerade på 1800-talet.

Skoluppgifter från förr

I denna övning får eleverna prova på några skoluppgifter från förr som de presenteras i gamla läroböcker.

Till övningen - Klassen