Vy över en sjö. I förgrunden grenar av lövträd.

Håkan gör ett fynd – Till läraren

Här får eleverna ta del av berättelsen om 13-årige Håkan och hur han hittar en tennkanna från 1500-talet. Hur hamnade kannan i Mälarens vatten och vad kan den berätta om historien? Och fick Håkan någon belöning för sitt fina fynd?

Årskurs

Åk 4-6

Tidsåtgång

Ca 30-40 min

Förkunskaper

Övningen är i artikelform och till stor del baserad på text och bildmaterial. Eleverna tar även del av äldre dokument och tidningsartiklar. Övningen kräver därför en god förmåga att inhämta kunskap via text.

Övningen kräver en viss förmåga att inhämta kunskap via kartor.
Det är en fördel om eleverna har en viss kunskap om Gustav Vasas tid och är bekanta med vissa grundläggande begrepp kopplade till tiden, t ex reformationen.

Förberedelser

Övningen kräver inga särskilda förberedelser.

Genomförande

Övningen funderar bäst enskilt eller i mindre grupp.

Koppling till skolans kursplan

Maktförhållanden och levnadsvillkor i Norden, cirka 1500–1800

  • Kampen om den politiska makten i Norden. Reformationen och framväxten av en stark kungamakt i Sverige. ...
  • Vad historiska källor från tidsperioden, till exempel brev, dagböcker och kar¬tor, kan berätta om det förflutna.

Eleven visar kunskaper om händelser och aktörer under olika tidsperioder samt om historiska begrepp.

Eleven ställer frågor till historiska källor, beskriver vad som kan vara en historisk källa och ger [...] exempel på vad källorna kan berätta om det förflutna.

Sammanfattning av övningen

Tidningsartiklarna

Inledningsvis presenteras två tidningsartiklar från 50-talet som handlar om Håkans fynd. Eleverna får sedan svara på ett antal frågor utifrån innehållet i artiklarna.

Fyndet

Eleverna får bekant sig med Håkans fynd som presenteras i form av ett bildspel.

Museichefens meddelande

Här får eleverna läsa ett brev som skrevs av dåvarande museichefen vid Sörmlands museum. Hur beskriver han fyndet och hur skiljer sig berättelsen från tidningsartiklarna? De får sedan veta lite mer om Håkans hittelön och fundera på om han blev rättvist behandlad av museet.

Fyndplatsen

Eleverna får undersöka en karta över fyndplatsen. Vad finns det för övriga fynd och lämningar i området som kan ge ledtrådar till berättelsen om fyndet. Kanske har de en egen teori?

 Till övningen - Håkan gör ett fynd