Två flickor - den ena med papper och penna - sitter på golvet framför en stor sten med tecken.

Medeltida spår

Skolprogram riktat till årskurs 4–5.
I det här skolprogrammet blir eleverna medeltidsdetektiver och får undersöka olika typer av medeltida spår. Vad kan arkeologiska fynd, testamenten och brev samt resterna av en medeltida borg berätta för oss om medeltidens människor och deras livsvillkor? I programmet ingår ett besök på Nyköpingshus.

Skolprogrammet börjar redan i klassrummet där ni på egen hand arbetar källkritiskt kring Nyköpings gästabud utifrån ett förberett lektionsmaterial. På plats på Nyköpingshus undersöker vi sedan tillsammans vilka spår i den historiska miljön som kan kopplas till den dramatiska berättelsen.

Vi tittar också närmare på spår från medeltidens vardagsliv. Det verkar bland annat som att medeltida personer har tappat sina ägodelar. Med hjälp av tidstrogen rekvisita får eleverna i mindre grupper försöka ta reda på mer om ägarna, och får på så sätt lära känna några av medeltidens människor.

Efter avslutat program får ni ta del av en idébank med tips på hur man kan arbeta vidare med medeltiden i klassrummet utifrån upplevelsen på Sörmlands museum.

Tidsåtgång: 100 minuter + eget förarbete i klassrummet
Kostnad: 350 kronor
Max antal deltagare: 30 elever
Plats: Programmet startar utomhus på Nyköpingshus, och avslutas inomhus i Kungstornet (många trappor, ingen hiss) eller på Sörmlands museum (fullt tillgängliga lokaler). Tala vid bokningen om vilka behov som finns i klassen.

Kopplingar till det centrala innehållet i läroplanen-LGR 22

Historia, åk 4–6

  • Vad historiska källor är, till exempel arkeologiska fynd, texter, muntliga berättelser och digitalt material, och hur de kan användas för att ge kunskaper om det förflutna.
  • Likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män under tidsperioden.
  • Nordens kulturmöten med andra delar av världen genom [...] medeltidens handelssystem.