En gammal karta över Strängnäs med en kompassros i ena hören.et

Kluriga kartor – Till läraren

I Kluriga kartor får eleverna studera kartor från 1600-talet som beskriver områden i Strängnäs kommun. De får lära sig mer om vad äldre kartor som källmaterial och vad de kan lära oss om historien. De får jämföra historiska kartor från med nutida kartor och fundera på skillnaderna. Övningen innefattar en film från Sörmlands museums magasin samt kartmaterial.

Tidsåtgång

Ca 45 min (exklusive frivillig extrauppgift)

Förkunskaper

Denna övning är relativt krävande och eleverna behöver viss förståelse för kartor och begrepp som t ex skala och väderstreck. Övningen rekommenderas från åk 5.

Förberedelser

Övningen kräver en del förberedelser från dig som lärare. Du kommer troligtvis behöva stödja eleverna i att tolka uppgifterna och det är en stor fördel om du tittat igenom materialet i förväg. Skriv ut kartmaterialet i förväg enligt anvisningarna i uppgiften.

 

Genomförande

Denna övning fungerar bäst om eleven arbetar enskilt, i par eller i mindre grupp. Då övningen innehåller filmmaterial är det bra om eleverna har tillgång till hörlurar. En annan möjlighet är att ta del av filmmaterialet i helklass och sedan arbeta enskilt.

Varje elev- eller grupp behöver också utskrifter av kartmaterialet i A3 format. Följ anvisningarna i uppgiften.

För att kunna genomföra uppgiften behöver eleverna undersöka kartmaterialet noga. Detta sker bäst genom att ha tillgång till materialet på dator och i pappersform samtidigt. I pdf-dokumenten på datorn har eleverna möjlighet att zooma in för att lättare kunna se detaljer. Utskriften ger sin tur en bättre överblick och används för anteckningar och färgläggning.

Varje elev eller grupp behöver också färgpennor för att kunna genomföra uppgiften.

Koppling till skolans kursplan

Maktförhållanden och levnadsvillkor i Norden, cirka 1500–1800

  • Kampen om den politiska makten i Norden. Reformationen och framväxten av en stark kungamakt i Sverige. ...
  • Vad historiska källor från tidsperioden, till exempel brev, dagböcker och kartor, kan berätta om det förflutna.

Eleven visar kunskaper om händelser och aktörer under olika tidsperioder samt om historiska begrepp.

Eleven ställer frågor till historiska källor, beskriver vad som kan vara en historisk källa och ger exempel på vad källorna kan berätta om det förflutna.

Sammanfattning av övningen

Film – Jordeboken

Eleverna introduceras till historiska kartor från 1600-talet samt funderar på deras värde som historisk källa.

Övning – Historiska kartor

I denna övning får eleverna undersöka en karta från 1600-talet som beskriver ett område från Strängnäs kommun. Till sin hjälp har de kartnyckeln som förklarar några centrala begrepp.

Övning – Jämför med nutida karta

I nästa steg jämförs den historiska kartan med en modern karta över samma område. Vad har förändrats på platsen och varför?

Extrauppgift

Som avslutning har du som lärare möjlighet att låta eleverna genomföra en extrauppgift där de skapar en egen karta.

Till övningen - Kluriga kartor