Att måla en kung – Till läraren
I denna övning får eleverna arbeta med historiska målningar med fokus på Gustav Vasa. De får fundera på värdet av historiska målningar och vilka för- och nackdelar de har som källa till historien. Övningen berör också ämnet historiebruk.
Årskurs
Åk 4-6
Tidsåtgång
Ca 45 min
Förkunskaper
Det är en fördel om eleverna känner till Gustav Vasa samt är bekanta med begreppet historiska källor.
Förberedelser
Eleverna behöver tillgång till ritpapper, färgpennor och/eller vattenfärger eller motsvarande.
Genomförande
Övningen kan genomföras i helklass, mindre grupper eller enskilt. Vid grupp- eller enskilt arbete är det bra om eleverna har tillgång till hörlurar då övningen innehåller filmmaterial.
Koppling till skolans kursplan
Maktförhållanden och levnadsvillkor i Norden, cirka 1500–1800
- Kampen om den politiska makten i Norden. Reformationen och framväxten av en stark kungamakt i Sverige.
- Vad historiska källor från tidsperioden, till exempel brev, dagböcker och kartor, kan berätta om det förflutna.
- Historiebruk kopplat till tidsperioden, till exempel i gatunamn, minnesmärken och reklam.
Eleven visar kunskaper om händelser och aktörer under olika tidsperioder samt om historiska begrepp.
Eleven ställer frågor till historiska källor, beskriver vad som kan vara en historisk källa och ger [...] exempel på vad källorna kan berätta om det förflutna.
Sammanfattning av övningen
Inledning - Film
Övningen utgår från kungavalet i Strängnäs 1523 och inleds med en kort film där eleverna får möta Gustav Vasa i form av en talande bronsstaty. Syftet med filmen är att introducera eleverna till Gustav Vasas kungaval i Strängnäs och att presentera den inledande uppgiften.
Övning – Skapa din egen målning
Av Gustav Vasa får eleverna i uppgift att skapa en egen målning av kungavalet. Syftet med övningen är att eleverna på ett lekfullt sätt ska ges möjlighet att närma sig historiska målningar som källa.
Film – Historiska källor
I filmen från Sörmlands museums magasin berättar en museipedagog lite mer om tavlor som historiska källor. Filmen utgår ifrån målningen Marknad på åsen från 1854.
Övning – Bilder av Gustav Vasa
Eleverna arbetar vidare med två historiska målningar av Gustav Vasa från olika tider och funderar på deras källvärde.
Avslutning – Kungavalet
Eleverna får nu ta reda på lite mer om kungavalet i Strängnäs, hur det gick till, vilka källor vi har och hur det ser ut på platsen idag. Avslutningsvis får de återvända till den målning de själva skapat av händelsen.