I Andra världskrigets spår – nytt skolprogram

I det här skolprogrammet ges eleverna möjlighet att utforska två utställningar med gemensamma teman: "När kriget kom nära – Sörmland under andra världskriget" och "Toleransprojektet – ungas röster om demokrati, identitet och mänskliga rättigheter".

Hur var det att leva i Sörmland under en tid då Andra världskriget rasade i världen? Genom att lyfta personberättelser, händelser och platser i Sörmland, vävs en bild av denna omvälvande tid. 80 år har passerat sedan Andra världskriget tog slut, men spår och minnen av tiden finns kvar och dess trådar sträcker sig in i vår samtid.

I skolprogrammet får eleverna reflektera kring demokratiska och mänskliga rättigheter, men också kring dess totala motsats, vilka konsekvenser diktatur och intolerans kan leda till i dess mörkaste och mest extrema form – förintelsen.

Målgrupp: Årskurs 9, men programmet kan anpassas för gymnasiet och årskurs 7 och 8.
Max antal elever: 35.
Tidsåtgång: Cirka 100 minuter.
Kostnad: Skolprogrammet är gratis för skolor i Södermanlands län. Kostnad för övriga skolor är 350 kronor.
Plats: Sörmlands museum i Nyköping
Programtider: Programmet ges tisdag till torsdag – under förmiddag och eftermiddag – från och med 23 september 2025 till och med 5 juni 2026. 
Boka: Programmet är möjligt att boka från och med 16 juni. Boka via epost till museipedagogik@regionsormland.se
Bra att veta: Under skolprogrammet delas klassen upp i två grupper, och det är därför önskvärt att två vuxna medföljer. Gör gärna gruppindelningen i förväg.

Programmet kan väcka tankar och känslor som dröjer sig kvar. Vi rekommenderar därför att ni avsätter tid efter besöket för att samtala vidare i klassen.

Kopplingar till Lgr 22

Centralt innehåll Historia åk 7-9

  • De båda världskrigen, deras orsaker och konsekvenser. Förtryck, folkfördrivningar och folkmord. Förintelsen... Människors motstånd mot förtryck.

Normer och värden – mål

  • Att kunna göra och uttrycka medvetna och etiska ställningstaganden grundade på kunskaper om mänskliga rättigheter och grundläggande demokratiska värderingar samt personliga erfarenheter.
  • Att kunna leva sig in i och förstå andra människors situation.