En kvinna sitter vid ett bord och läser en bok i ett bibliotek.

Praktikant till Sörmlands museum

Vill du bidra till vår vision att "Vidga vyer och väcka engagemang"?

Om oss
Sörmlands museum är ett regionalt museum med verksamhet i hela Sörmland. Med kulturhistoria, slöjd och bild och konst vill vi bidra till att människor påverkar samhället och sin livssituation. Museets öppna Berättande magasin är i centrum tillsammans med program, pedagogik, utställningar, webbpresentationer, kurser med mera.

Dina arbetsuppgifter
Vi erbjuder två praktikanttjänster som tillsätts under hösten 2024 och våren 2025. Du kommer att tillhöra enheten Samlingar och kulturhistoria och kommer att jobba nära dina handledare. Praktikens fokus ligger på samlingsförvaltning, det betyder att du kommer att lära dig att registrera föremål och fotografier, att ta fram relevant information, fysiskt märka objekten samt att lägga in dem i vårt samlingsförvaltningssystem. Dessutom kommer du att jobba med samlingsdigitalisering. Vid intresse finns det också möjlighet att få insyn i andra delar av enhetens verksamhet.

Din kompetens
Vi söker dig som studerar ABM, museologi, etnologi, historia, humaniora eller ett annat relaterat ämne. Du ska vara nyfiken på att lära dig mer om hur museiarbetet ser ut bakom kulisserna samt att ha ett intresse av historiska samlingar och kulturarv. Du har god förmåga att arbeta både självständigt och i grupp samt har god kommunikationsförmåga på svenska både skriftligt och muntligt. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Anställningsform
Praktik

Information om tjänsten
lämnas av

Enhetschef Samlingar och kulturhistoria
Peter Ostritsch, 072-148 07 76 peter.ostritsch@regionsormland.se

Facklig företrädare
Niklas Eriksson, 072-145 02 35, niklas.eriksson@regionsormland.se

Ansökan
Välkommen med din ansökan, inklusive CV och personligt brev, senast 2024-05-19 per mejl till Peter Ostritsch (peter.ostritsch@regionsormland.se). Uppge i brevet när och hur länge du skulle vilja praktisera hos oss.

Intervjuer kan komma att ske löpande.

Vi har i vissa fall skyldighet att kontrollera om en person förekommer i misstanke- och eller belastningsregistret. Det kan ske på två sätt, endera begär regionen ut uppgiften själv eller också uppmanas du att begära ut utdrag för att kunna visa upp innan anställning. Vi begär i undantagsfall att du visar upp registerutdrag även vid tillsättning av andra tjänster än de som avses ovan. Blir du aktuell för anställning kommer du att informeras om vad som gäller för den tjänst du sökt.

Du som har skyddade personuppgifter bör vara aktsam med vilken information som du delar i din ansökan. Ta kontakt med den kontaktperson som finns angiven i annonsen innan du skickar in din ansökan.

Vi gör aktiva val vid exponering och rekryteringsstöd och undanber oss därför direktkontakt av bemannings- och rekryteringsföretag.