Ronny Ambjörnsson

Stora historiepriset, Sveriges största historiepris, går 2017 till Ronny Ambjörnsson, professor emeritus i idéhistoria.

Här kan du se ett utdrag ur prisceremonin och delar av samtalet mellan pristagaren och Tobias Svanelid, redaktör för Vetenskapsradion, Sveriges radio P1, som skedde vid prisceremonin.

Om Ronny Ambjörnsson

Ronny Ambjörnsson är förutom idéhistoriker också författare och skribent. Hans breda bokproduktion omfattar flera litterära genrer, biografi, historia, filosofi, barnböcker och dramatik. Flera av hans böcker är översatta till andra språk.

Motiveringen läses upp av Johan Holm, medlem av Stora historieprisets jury.
Prisutdelare är Carina Wallin, ordförande i kultur- och fritidsnämnden i Nyköping och Åsa Kratz, ordförande i nämnden för kultur- utbildning- och friluftsverksamhet i Landstinget Sörmland.

Om Stora historiepriset

Stora historiepriset är Sveriges största historiepris. Summan är på 50 000 kronor och priset kan inte sökas. Man blir tilldelad priset och en oberoende jury utser pristagaren.

Priset delas ut av Sörmlands museum och Nyköpings kommun till historiker eller annan som, utan att göra avkall på fackmässig korrekthet, lyckats föra ut historiska kunskaper och forskningsresultat i en vidare krets så att intresset för ämnet ökat.

Fler video- och ljudklipp från Stora historiepriset

Läs mer om Stora historiepriset