Arter och livsmiljöer försvinner in i historien, och begrepp som ekologisk sorg tar form i det offentliga samtalet. I utställningen Go, gone utforskar tre konstnärer, varav två verksamma i Sörmland, sorg och sörjande som en process av omvandling för att bemöta en förändrad verklighet. Vad har vi för sätt att ta oss an sorgen vi upplever? På vilka sätt kan vi nå ny förståelse genom att sakta ner och ta in? Kan sörjandet utgöra en form av omsorg för framtida generationer?
Museisamlingen utforskas i utställningen som en form av gemensamt minne, där händelser och objekt ur en lokal kulturhistoria sammanflätas med större skeenden i vår moderna historia. En sörmlännings första charterresa eller en flaska gravöl över Sörmlands sista kärnreaktor sätts i dialog med konstverken och skapar ett landskap som på samma gång ställer frågor om vår historia och vår framtid.
Att sörja handlar om att dröja kvar i förlusten och genom det komma att uppskatta vad den betyder, hur världen har förändrats, och hur vi själva måste förändras och omforma våra relationer om vi ska kunna ta oss framåt härifrån.
Thom Van Dooren/Deborah Rose "Keeping faith with death, mourning and de-extinction"
För mig känns det som att utställningen Go, gone utspelar sig en kväll sent på jorden i en slags hoplappad minnesbild där vi försöker förstå vad som hände. Vi lever i en tid där vi måste sluta tänka att historien ligger bakom oss, där vi står längst fram i utvecklingen. Istället är det så att vi hela tiden skjuter historien framför oss – allt vi gör idag kommer att hemsöka framtida generationer. Det är av högsta vikt att vi tar in det. Genom ett större tema tar utställningen avstamp i det lokala, och jag är väldigt glad att få visa viktiga verk av framstående lokala konstnärer. Sörmland som plats i det svenska konstfältet, fortsätter att växa.
Joanna Nordin, utställningens curator
Om konsten i utställningen
Moa Israelssons verksvit Go, gone som också lånar sin titel till utställningen, tar form i en omslutande installation bestående av en serie porösa skal, skydd eller ömsade hudar vilka skapar ett artificiellt landskap i utställningsrummet.
I videoverket Sälen i labyrinten och den eviga vilan diskuterar Signe Johannessen förutsättningarna och gränserna för mänsklig kunskap, och omförhandlar möjligheten till förändrade relationer olika varelser emellan.
Natália Rebelo gläntar genom sitt skulpturala videoverk _t3nd3r_abyss_ på dörren till det undermedvetna och utforskar ofta undantryckta känslor genom skräck- och horrorgenren.
Del två i en serie konstutställningar
Utställningen Go, gone utgör andra delen i en serie konstutställningar på temat människans relation till jorden. Den första utställningen Djup Tid visades hösten 2019.
En tredje utställning öppnar 30 maj 2020. Där utgår konstnären Åsa Elzén i från den lokala jorden i Sörmland, svensk samhällsreform och ekologi - genom arvet efter Kvinnliga medborgarskolan och Fogelstadgruppen.
Om konstnärerna
Moa Israelsson (f. 1982 i Ljungby) bor och verkar i Åkers styckebruk, Sörmland. Hon utexaminerades 2010 från Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. Moa Israelssons verk har visats i flera separat- och grupputställningar i Sverige och internationellt och finns representerade i flera i privata och offentliga samlingar, bland annat hos Statens Konstråd. Moa Israelsson representeras av Galerie Forsblom i Stockholm och Helsingfors. Under 2020 presenterar hon även en soloutställning på Ebeling museet i Torshälla.
Signe Johannessen (f. 1978 i Norge) är baserad i Gnesta, Sörmland, där hon är en av grundarna till den självorganiserade experimentella konstplattformen Art Lab Gnesta. Hon är utbildad vid Kunsthögskolen i Oslo och Kungl. Konsthögskolan i Stockholm. Johannessens verk har vistats i Sverige och internationellt, bl.a. på Lofoten International Art Festival (LIAF), Marabouparken, Stockholm, Ystad Konstmuseum och Växjö Konsthall. I det offentliga rummet samarbetar konstnären med Erik Rören och arbetar då under namnet Rören/Johannessen.
Natália Rebelo (f. São Paulo) är baserad i Stockholm, och tog examen från Kungliga Konsthögskolan i Stockholm 2018. Hon arbetar i en mängd medier som performance, skulptur, text och rörlig bild. Hennes verk har bl.a. visats på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm, Zentrum fur Kunst und Urbanistik, Berlin, som del av Nya Småland, Tranås, på Fondazione Ratti i Italien och på Chart Emerging, Kunsthal Charlottenborg i Köpenhamn.
Utställningen pågick från 28 februari till och med 10 maj 2020.