Gamla kartor kan berätta mycket om historien. Men de kan också vara riktigt kluriga. Dessutom finns det olika sorters kartor som skiljer sig åt mellan olika platser och olika tider. Här kan du lära dig mer om historiska kartor och vad de berättar.
Kartor kan berätta mycket, inte minst om historien. Genom att jämföra gamla kartor med nya går det till exempel att se hur en plats har förändrats, var människor har bott i olika tider och hur marken har använts. Men kartor kan också vara riktigt kluriga. Det finns olika sorters kartor och metoderna har varierat mellan olika platser och tider. Det är till exempel stor skillnad på kartan du får upp i mobilen när du söker på en adress jämfört med en karta som används av en seglare ute till havs.
I den här övningen ska vi titta närmare på de kartor som gjordes i Sverige under 1600-talet. Vad kan de egentligen lära oss om livet i Sverige och Sörmland för 400 år sedan?
Börja med att titta på filmen "Jordeboken":
Fråga
- Vad kan kartor från 1600-talet lära oss om historien?
Nu är det dags för dig att undersöka en karta från 1600-talet. Så här gör du:
Undersök kartan och försök svara på frågorna. Till din hjälp har du kartnyckeln.
Frågor
- Hittar du några byar, hus, gårdar eller andra byggnader? Ringa in dem med en blyertspenna och skriv upp namnen på baksidan av kartan.
- Hittar du några vägar eller broar? Markera ut dem på kartan med en röd penna.
- Leta efter olika marktyper på kartan. Använd kartnyckeln som hjälp. Markera olika marktyper genom att fylla i dem med olika färger. Äng=Gul, Betesmark (Utmark, skog och hage)=Grön, Åker och gärde=brun
- Undersök nu färgerna du fyllt i på kartan. Vilken sorts mark är vanligast? Vilken är minst vanlig? Gradera från 1-3, där 1 är mest vanlig. Skriv ner svaret på baksidan av kartan.
Jämför nu och då
Nu ska du jämföra den historiska karta du jobbat med en nutida karta över samma område. Klicka på länken med samma namn som din gamla karta. Jämför den nya kartan med den gamla och försök svara på frågorna. Skriv ner svaren.
Frågor
- Hur har platsen förändrats sedan 1600-talet?
- Vilka namn finns kvar, vilka har försvunnit och vilka är helt nya?
- Skriv upp alla gamla namn som finns kvar på baksidan av kartan med röd penna. Skriv upp alla nya namn med blå penna. Vilka är flest?
- Hur har markanvändningen förändrats? Vad har till exempel hänt med ängsmarken? Finns den kvar?
Skapa en egen karta över ett område intill din skola.
Välj en plats och markera detta på kartan med ett kryss. Låt en kompis använda din karta och se om hen kan hitta platsen i verkligheten.
Lycka till!
Lektionen "Bilder av historien" innehåller fem övningar. Du har precis genomfört övning 4.