Logotyp

Rullande gäng

Det nya århundradet förde med sig nya möjligheter för ungdomarna. Världen växte med nya transportmedel, det blev lätt att ta sig fram och träffas. Och lätt att smita undan! 

Under början av 1900-talet blev cykeln allt vanligare som ett billigt fortskaffningsmedel i en tid då motorcyklar fortfarande var en dyr leksak för rika män. Cykeln innebar en frihet att färdas snabbt, långt och på egna villkor. På så sätt ökade den också rörligheten bland den arbetande befolkningen. Även ungdomarna anammade cykeln och att dra runt i små gäng med detta blixtsnabba fortskaffningsmedel blev ett uppskattat nöje. För de som var upplagda för bus innebar det förstås också möjligheten att snabbt slinka iväg efter uträttat värv.

svartvitt foto, åtta unga män med cyklar.

Coola cykelknuttar i Mariefred runt förra sekelskiftet. Lägg märke till de fräsiga "racerstyrena" på fyra av cyklarna. I början av 1900-talet blev cykeln en vanligare syn på gator och landsvägar, i takt med att allt fler fick råd att köpa sig en. Två på bilden saknar cykel, kanske hade de inte råd? För ungdomar innebar cykeln frihet, att kunna röra sig snabbt och långt. Foto: Ateljé Lindmark.

Men detta var bara början på historien om de rullande ungdomsgängen. Under 50-talet gjorde motorcykeln entré. Den kom att bli en av de viktigaste symbolerna för de stora ungdomskulturerna som nu så dagens ljus. Tidigare hade de flesta gått från folkskolan och direkt ut i vuxenvärldens arbetsliv. Men förlängd studietid, förbättrade ekonomi och ändrade levnadsmönster förändrar samhället och påverkar synen på unga. De blir nu på allvar en egen grupp i samhället och tonåring blir ett helt nytt begrepp. Ungdomen var nu inte bara en övergångsfas utan upphöjdes gradvis till att bli den period då allt "skulle hända" och vävdes in i ett romantiskt skimmer. En tid av äventyr och frigörelse.

Under denna tid av ekonomiskt uppsving och framtidstro blev ungdomar som grupp dessutom intressant kommersiellt. Populärkulturella influenser från USA flödar in i landet med ungdomar som den stora målgruppen. Att skaffa sig bil är fortfarande för kostsamt för de flesta men allt fler får däremot möjligheten att köpa en motorcykel. För många blir motorcykeln den ultimata symbolen för ungdomens frihet. Stilbildande är filmen "Vild ungdom" som har premiär 1953 där Marlon Brando iförd läderjacka och vegamössa gör rollen som ledare för ett motorcykelgäng. Gäng av coola skinnknuttar börjar nu trafikera vägarna även i Sverige. Skinnknutten flankerades allt som oftast av en "spätta", det vill säga en ung kvinna som satt på bönpallen.

svartvit bild, två unga män på bänk.

"Rolle och jag på en parkbänk i Strängnäs". Två motorcykelknuttar på väg mot ett okänt mål, i detta fall kanske begränsat till den lokala grillen? Att den rätta looken är på plats är det inget tvivel om. Bilden är från 1955, en tid då motorcykeln och knuttar i skinnjacka och vegamössa symboliserar en ny ungdomskultur. Foto: Evert Westerman.

Om du råkade befinna dig i omgivningarna kring Eskilstuna i slutet på 50-talet och början på 60-talet kunde du plötsligt bli omkörd av unga skinnknuttar med tillhörande spättor. Kanske är det i så fall en tävling mellan knuttegänget Little Rock från Örebro och de lokala förmågorna i den lokala klubben Rocket ranch. Farten är fri så 160 km/h eller mer var inte ovanligt. Hjälm förekom men var inte ett krav, hjälmlagen kommer först år 1975.

I gänget fanns knuttar som Kålis, Munken, Korven och överingenjörn Johnsson för att nämna några. Bland spättorna märktes till exempel Katten, Skrangla, FläskMaud och Kristina Sanslös II. Örebrogänget var ofta på besök i områdena kring Katrineholm och Eskilstuna. Knutten Göran har berättat hur han under en vinter "polade" med en spätta som kallades Totten och bodde i Nyfors i Eskilstuna. Men att åka de nio milen mellan Örebro och Eskilstuna i ur och skur hade sitt pris. På kvällarna var han dessutom vackert tvungen att åka hem igen då tjejen bodde hemma hos sina föräldrar. Han drar sig särskilt till minnes en tuff hemresa då termometern visade arton grader kallt. Kärleken överlevde inte till våren...

Det var mycket fester och träffar med andra motorcykelgäng. Kontakterna var särskilt goda med tidigare nämnda Eskilstunagänget Rocket Ranch och de träffades ofta och festade i deras lokal "Slätten". En annan minnesvärd motorcykelträff anordnades i Bie, Katrineholm, där den lokala klubben hade ordnat med band och tävlingar. Bland annat ställdes det fram två bockar med en trästock på. Tävlingen gick ut på att med förbundna ögon och beväpnad med en säck fylld med hö försöka slå ner sin motståndare från stocken.

svartvit bild, unga män med en motorcykel.

Skinnknuttarna från Little Rock var ofta i Sörmland. Här är gänget på en träff i Katrineholm.

svartvit bild, ung kvinna framför motorcykel.

Spättan Ann-Christin i gänget kring Little Rock.

"Vi var unga och trodde vi var odödliga" konstaterar en av medlemmarna i Little Rock, Lars "Hallon" Hallenberg långt senare. Att så inte var fallet bevisades tyvärr vid flera tillfällen. En gång fick en knutte punktering och motorcykeln började kränga våldsamt så att den medföljande spättan Kristina föll av och skadade huvudet så illa att hon dog.

"Vi var unga och trodde vi var odödliga"

Lars ”Hallon” Hallenberg

Sörmländska Gunilla har i en intervju med Sörmlands museum berättat om sitt liv som före detta spätta. De var oftast lite yngre än knuttarna och kunde behöva smita ifrån vakande föräldrar. Förutsättningarna var också annorlunda då de inte, även om det fanns undantag, själva inte ägde eller körde en motorcykel. Det gällde att ställa sig vid någon av de "upphämtningsplatser" som fanns, där knuttarna brukade samlas. Gunilla själv hade alltid en stickad mössa i fickan att sätta på huvudet om hon fick åka med någon. Sedan tyckte hon inte det var så noga med killarna, det viktiga var att få åka motorcykel. Hon hade smak för det lite farliga och här passade livet som spätta in. Men att sitta på bönpallen var ingen lek, det gällde att kunna knepen och sitta "rätt". Rumpan skulle sticka ut lite bakom, det var en viktig detalj.

Låt oss för all del inte heller glömma bort den något mindre glamorösa mopeden. Denna motordrivna småkusin var frukten av ett politiskt beslut för att öka rörligheten på landsbygden vilket mynnade ut i den svenska mopedlagen 1952. Det blev en succé och så småningom såg även moppegängen dagens ljus. Ett sådant ungdomsgäng finns med all säkerhet även på en plats alldeles nära dig...

Läs mer om ungdomsgäng i historien