Porträtt av Gery Georgieva
24 nov 2018 - 18 aug 2019 | Tidigare utställning

Att hopfoga den sönderfallande världen

Hela utställningen pågick till den 18 augusti 2019. Alina Chaiderov presenterades 24 november 2018–12 maj 2019. Gery Georgieva presenterades 25 maj–18 augusti 2019.

Porträtt av Gery Georgieva

Den första delen i Att hopfoga den sönderfallande världen har innefattat en introducerande presentation av Lenke Rothmans konstnärskap på Forum för levande historia i Stockholm. Utställningen tog avstamp i konstnärens minnen och erfarenheter som överlevare ur Förintelsen och lyfte teman som förlust, familj, åminnelse och konsten som ett verktyg att finna ny mark efter att ha förlorat till synes allt.

I den andra utställningsdelen på Sörmlands museum, visar vi konstnärskapet i hela sin komplexa vidd och mångfald. Något Lenke Rothman ofta underströk var att även om erfarenheterna som överlevare färgade mycket av hennes konst, kom den också att handla om mycket mer än detta. Hon var en visionär poet med stor bredd och nyfikenhet inför sina material. En trotsig lekfullhet och en nyckfull frihet lyser igenom verken. Hennes skapande innehöll en framtidstro, värme, och inte sällan humor.

I utställningen vill vi också hitta konstnärliga släktskap. Var står vi idag? Vad kan konsten fylla för roll? Hur kan vi skapa samtal och möten över generationer och erfarenheter, där vi på samma gång kan spegla oss i historien och mötas i förståelse kring vår framtid?

En presentation av Lenke Rothmans verk i dialog med en samtida konstnär – Alina Chaiderov – har presenterats på Sörmlands museum som del i projektet.

Den tredje och avslutande delen öppnade 25 maj och visade Gery Georgieva i dialog med Lenke Rothman. Gery Georgieva vrider i sitt konstnärskap på förväntningar kring populärkulturella fenomen, folkkultur och historia, ofta med det forna hemlandet Bulgarien och nuvarande England som grund.

I en installation producerad för Sörmlands museum visas assemblage och flera videoverk. Små "uppklädda" betongverk (2019) med ingjutna rosenblad och nageldekor leder tankarna till såväl brutalistisk arkitektur och misslyckade idéer om utopi, som till de uttråkade tonårens känsla av att sitta fast. I videoverket Balkan Idol (2015) växlar Georgieva sömlöst mellan olika arenor knutna till uppvisande av makt: en spöklik interiör av ett övergivet kommunistiskt monument varvas med bilder inifrån en samtida bulgarisk nattklubb rikt utsmyckad i barockestetik. I båda miljöerna sjunger konstnären iförd en slags hemmasnickrad folkdräkt. Den forna politiska makten och det samtida sociala spelets uttryck för framgång presenteras sida vid sida.

I samband med vernissagen presenterades en nyproducerad publikation med nyskrivna texter av Per Hüttner, Rebecka Katz Thor, Burcu Sahin, samt intervjuer med Alina Chaiderov och Gery Georgieva.

Curatorer:  Joanna Nordin och Olivia Berkowicz

Biografier

 LENKE ROTHMAN

(1929–2008, f. Kiskunfélegyháza, Ungern) studerade på Konstfack i Stockholm under åren 1951–1955. Hennes verk har presenterats över hela Sverige, samt i internationella sammanhang. 1976 blev hon invald som ledamot i Konstakademien. 1991 erhöll hon Prins Eugen-medaljen För framstående konstnärlig gärning. Hennes verk visades senast på Dunkers kulturhus (2008), Moderna Museet (2003), Historiska museet, Stockholm (2000), Malmö konsthall (1990).

GERY GEORGIEVA

(f.1986, Varna, Bulgarien) bor och verkar i London och utexaminerades 2016 från the Royal Academy Schools, London. Georgievas verk innefattar video, skulptur, performance, multimedia-installationer och även musikaliska samarbeten. Soloutställningar innefattar The Blushing Valley, Swimming Pool Projects 2017, Polythene Queen, Hunter/Whitfield, London, 2017; Original Cheese, ANDOR, London, 2016 and Solo Romantika, Res., London, 2015. Hon har även medverkat i ett antal grupputställningar: Do Disturb, Palais De Tokyo, Paris; Mademoiselle at CRAC Occitanite, Sète, 2018; Alter-Heroes Coalition Mimosa House, London 2018; Ripe, Kingsgate Projects, London; No Place to Spit, SET space, London; CCTV, Caustic Coastal, Salford, alla under 2017. Balkan Idol (Frieze Film commissioned by Random Acts Channel 4), Frieze Art Fair, London, 2015.

ALINA CHAIDEROV

(f.1984, Sankt Petersburg, Ryssland) bor och arbetar i Göteborg och Stockholm. Hon är utbildad på Akademi Valand i Göteborg. 2018 medverkade hon på Art|Basel Statements med verket Ark, samt i grupputställningen Snittet på Borås konsthall. Hennes verk finns representerade i flera privata samlingar internationellt och hon har även producerat det offentliga konstverket Ut (2017) på uppdrag av Göteborg Konst. Chaiderov representeras av Galerie Antoine Levi, Paris.

BURCU SAHIN

är född 1993 och bosatt i Rinkeby. Hon gick ut Biskops-Arnös skrivarlinje 2015 och är nu verksam som lärare på samma skola, samt på Skrivarakademin i Stockholm. 2018 debuterade hon med diktsamlingen Broderier på Albert Bonniers förlag. Vinnare av Katapultpriset 2019.

REBECKA KATZ THOR

är forskare och kritiker, baserad i Stockholm. Hon är fil. doktor i estetik vid Södertörns högskola och hennes avhandling Beyond the Witness – Holocaust Representation and the Testimony of Images undersöker vad bilder som vittnesmål gör. Hon är verksam som kritiker, föreläsare och skribent samt som lärare i konstteori. Hon har en MA från the New School for Social Research i New York, och har forskat vid Jan van Eyck Academie i Maastricht.

PER HÜTTNER

är en svensk bildkonstnär som bor och arbetar i Paris, Frankrike och i Stockholm, Sverige. Han utexaminerades från Konsthögskolan i Stockholm 1993. Han har även studerat vid Hochschule der Künste i Berlin 1991–1992. Han är mest känd för sina fotografiska arbeten och för sina interaktiva, föränderliga och nomadiska utställningsprojekt.