Att ta av sig masken

Om att inte passa in i sin egen kropp, att ta av sig masken och att komma ut som lesbisk. Kevins, Åsas och Julians berättelser är tre exempel på nutidshistoria i Sörmlands museums samlingar. Berättelserna är insamlade under en dokumentation som Sörmlands museum gjorde år 2017, då museet samlade in HBTQI-personers berättelser.

Det första föremålet vi får se är ett bandage som kommer ifrån Kevin. När Kevin växte upp så kände han att han inte riktigt passade in i sin egen kropp. Han trodde att det bara var han i hela världen som kände så.

Kevin identifierar sig som transman. Efter sin könskorrigering var han tvungen att bära detta bröstbandage, efter att ha gjort en mastektomi. Det är en operation där bröstvävnad tas bort från kroppen. Kevin var tvungen att ha bröstbandaget under sex månader, en ganska lång tid.

När han väl fick ta av bandaget var det det sista steget mot att känna sin helt fri.

Vi går vidare mot Åsas berättelse.

I en låda i magasinet ligger det armband som Åsa har skänkt till museet. Åsa kommer ursprungligen från Piteå, men som ung flyttade hon till Katrineholm, där hon bor kvar än idag. Hon flyttade dit med sin dåvarande pojkvän, som hon sedan gifte sig med och fick tre barn med. Men när Åsa var ung, redan som barn, kände hon att hon var attraherad av tjejer. Det här höll hon för sig själv. Hon pratade inte om det med någon, utan försökte tänka bort det.

Hon försökte "bota" det med att träffa så många killar som möjligt sen när hon var tonåring. När Åsa var i 30-årsåldern kom hon ut som lesbisk och skiljde sig från sin man. Hon började senare bo med en kvinna som hon senare också gifte sig med.

Armbandet är i samisk hantverksstil, det har också de här regnbågsfärgerna i sig, som även är färgerna i prideflaggan. Åsa har själv sagt att armbandet identifierar henne som person väldigt starkt. Hennes pappa är same, så hon är själv halvsame. Hon har burit armbandet på flera prideparader, och hon har även flera likadana armband. I museets samlingar finns även en tröja, vit med färgglada fjädrar. Den har Åsa haft på sig vid olika prideparader.

Den tredje berättelsen handlar om Julian. Julian har ritat en teckning som föreställer en person som tar av sig en mask. Julian ritade bilden dagen innan han kom ut som trans för sin familj.

Om vi tittar lite noggrannare på bilden så ser man att den inte är helt klar. Julian fick så bråttom att komma ut för sin familj att den inte blev helt färdig. När Julian var 23 år gammal, efter att ha kommit ut som trans, så genomgick han en könskorrigering till man.

I samlingarna finns även en tågbiljett från 2013. Det är en tågbiljett där Julian åkte till Stockholm för att vara med på sin första prideparad. Det är ett starkt minne hos Julian. Den har ett väldigt stort känslomässig värde, den här tågbiljetten.