Porträtt av kvinna i hatt.

Hanna Palme, förespråkade både kvinnlig rösträtt och kvinnlig värnplikt. 1886 startade hon Svenska Dräktreformföreningen.

Normbrytare, klassresenärer och revolutionärer!

Ett skolprogram för högstadiet och gymnasiet.

Vi gör tillsammans en upptäcktsfärd i museets Berättande magasin. I museisamlingarna möter eleverna människor från olika tider, platser och sociala klasser, från ca 1850 till idag. Gemensamt för dessa människor är att deras berättelser exemplifierar olika former av samhällsomvandling.

Eleverna kommer att få ta del av exempel på normbrytare, klassresenärer och revolutionärer från Sörmland genom tiderna. Relevanta frågeställningar är:

  • Vilka samhällsfrågor har varit viktiga förr?
  • Vilka rättigheter som vi tar för givna idag har människor kämpat för?
  • Vilka orättvisor finns idag och vad har vi för möjligheter att påverka?

Eleverna ska bjudas möjligheten att leva sig in i och förstå andra människors situation. De kommer att utmanas till att använda sig av ett kritiskt tänkande och självständigt formulera ståndpunkter grundade på kunskap och etiska överväganden.

Tidsåtgång: 60 minuter
Kostnad: 350 kronor
Max antal deltagare: 15 elever
Plats: Sörmlands museum i Nyköping

Kopplingar till läroplanens centrala innehåll

Övergripande mål för ämnet historia årskurs 7–9

  • Revolutioner och framväxten av nya idéer, samhällsklasser och politiska ideo¬logier.
  • Tolkning av historiska källor från någon tidsperiod och granskning utifrån käll¬kritiska kriterier. Värdering av källornas relevans utifrån historiska frågor.
  • Demokratiseringen i Sverige och framväxten av välfärdssamhället.
  • Analys av historiebruk kopplat till tidsperioden, till exempel hur individer och grupper använder historia för att kritisera samtida fenomen och på¬verka våra föreställningar om framtiden.

Övergripande mål för ämnet Historia på gymnasiet

  • Förmåga att använda en historisk referensram för att förstå nutiden och för att ge perspektiv på framtiden.
  • Förmåga att söka, granska, tolka och värdera källor utifrån källkritiska metoder och presentera resultatet med varierande uttrycksformer.
  • Förmåga att undersöka, förklara och värdera användningen av historia i olika sammanhang och under olika tidsperioder.

Läs mer om våra Berättande magasin