En man och två kvinnor tittar på ett plagg vid en disk i en klädesbutik.

Lektionsförslag

1. Shop til you drop - vad är problemet?

Årskurs: 7-9 + gymnasiet

Ämne: Samhällskunskap, hem- och konsumentkunskap, slöjd

Idag köps och slängs massor av kläder. Vi kan inte fortsätta så. Varken människor eller miljö klarar det. Vi måste börja konsumera mer hållbart. Första steget är att bli medveten. Här jobbar du med basfakta kring problematiken och med värderingsövningar.

2. Garderobskoll

Årskurs: 7-9 + gymnasiet

Ämne: Samhällskunskap, hem- och konsumentkunskap, slöjd

Vår klädkonsumtion har ökat med 50% på 15 år. Hur mycket kläder  köper du? Att undersöka din garderob och skriva upp allt du köper ger insikter om dig själv som konsument, men också reflektioner om hur man skulle kunna konsumera kläder på ett mer hållbart sätt.

3. Kläder för vardag och fest

Årskurs 4-6

Ämne: Svenska, bild, hem- och konsumentkunskap

Vad brukar du klä dig i till vardags och till fest? Är det någon skillnad? Berätta genom att rita två självporträtt, ett vardagsporträtt och ett där du är klädd till fest. Berätta också med ord om vilka val du gör när du väljer kläder.

4. Vandra i textilhistorien - i Vingåker

Årskurs: 7-9 + gymnasiet

Ämne: Historia, samhällskunskap

Vingåkers textilhistoria, industrialisering och avindustrialisering representerar samhällsutvecklingen i Sverige. Den berättar om hur klädproduktionen hör ihop med vår konsumtion och därmed med globala frågor om vår miljö och mänskliga rättigheter.